Isprinsessan - Camilla Läckberg

Jag har ju lovat att skriva bokresensioner och jag hoppas att ni har haft tålamodet uppe. Jag har, som vanligt i mit underbara deckarträsk, åter igen fastnat vid enbart en författarinna. Förut var det Karin Fossum, en författarinna från Norge, som stog mig närmast hjärtat, men nu har böckerna tagit slut så jag var tvungen att gå vidare. Det var då jag hittade Camilla Läckberg från Sverige.

Camilla Läckberg
Isprinsessan

"Huset var ödsligt och tomt. Kylan trängde in i alla vrår. En tunn hinna av is hade bildats i badkaret. Hon hade börjat anta en lätt blåaktig ton. Hon tyckte att hon såg ut som en prinsessa där hon låg. En isprinsessa. Han sträckte u handen och rörde vid henne. Blodet på hennes handleder hade för länge sedan stelnat. Kärleken till henne hade aldrig varit starkare. Han smekte hennes arm, som om han smekte den själ som nu flytt kroppen. Han vände sig inte om när han gick. Det var inte adjö, utan på återseende."

Så står det på baksidan av boken. Där ibland många hyllningar och små kommentarer till bokens fördel.
Alltså, en flicka Alexandra Wijkner mördas i sitt hem i lilla Fjällbacka. Erica Falck och Eilert hittar henne i badkaret, frysen, med handlederna uppskurna. Erica och Alex var bästa vänner som barn, men någonting hade gjort så att dom hade glidit isär. Nu låg hon där, död...
Patrik Hedström, polis, får hjälpa till med fallet som först ser ut som ett typiskt självmord, men som sedan visar sig vara ett mord och ett komplicerat sådant dessutom. Alex hade varit med barn när hon dog, tre-fyra månader gammal hade bebisen varit. Hon skulle säkert ha berättat för fadern, var det hennes man, en alkoholiiserad konstnär eller någon annan? Vem vet? Familjen i övrigt är väldigt prydlig och vill inte säga någonting alls för att få dom att gå i dålig dager.
När Patrik åker hem till Erica för att ta sig an ett vittnesmål, det var ju ändå hon som hittade henne, så pirrade det lite extra i kroppen, han skulle hem till Erica Falck - sin stora kärlek. Som vanligt säger det klick.
Erica blev så nyfiken av fallet med Alex att hon bestämmer sig för att skriva en bok om henne och därmed lösa några av polisens gåtor själv. Hur ska det gå? Hamnar Erica i trubbel? Blir de ett par? Kan de lösa mordet på Alex? Läs boken så får du veta, jag vet!

Den var extremt bra den här boken. För att inte tala om hur snabbt man fastnar i den och sugs in i den. Helt makalöst! Nog för att jag är en deckarnarkoman och har läst min del, men det har var bland det bästa jag har läst. Dessutom tog det mig mindre än en vecka att plöja igenom boken, och annars brukar jag läsa en bok per halvår kanske... Handlingen i boken är suverän och man bits fast med varenda lite tand för att bara få läsa slutet gott allting gott? Jag är glad att jag hittade Camilla Läckbergs böcker - i pocketform såklart! - det fick in på helt nya spår. Visst Karin Fossum är väldigt, vädligt duktig, men man bits inte fast lika mycket som med dessa böcker. Jag kan inte rekommendera den nog till alla er där ute som läser detta nu! Gå och köp den, läs den och förvånas!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0